Apropå att G4s är ena riktiga fittor

Jag mailar till G4s, skriver så här:

Hej!

Jag vet inte riktigt om jag kontaktar rätt person nu men jag provar!

Jag har tre frågor angående biljettkontroller på bussen.
1: Om man inte har giltig biljett, och ni tar fast en och man inte har något ID-kort, hur kan ni bötfälla en då?
2: Har ni rätt att kräva ID-kort?
3: Har ni rätt att hålla fast en om man springer iväg?

/ Gustaf

Får svar som lyder så här:

Hej Gustaf!

Du hade några frågor om biljettkontroller.

1.       Vi gör i så fall en identitetskontroll , via polisens kommunikationscentral.
2.       Nej, vi kan inte kräva ID-kort, om resenären inte vill visa leg kan vi be polis möta upp vid busshållplats.
3.       Det ska i så fall vara bevisat att man gjort sig skyldig till ett brott där fängelse finns i straffskalan.

Svarar igen och skriver så här:

Ok, följdfrågor:

1: Polisens kommunikationscentral? Har kontrollanterna tillgång till den på bussen? Och det spelar väl ändå ingen roll om man inte säger sitt namn eller visar ID?

2: Om jag som resenär blir tagen för att jag inte har giltig biljett går av på nästa hållplats så att polisen inte hinner komma dit, går jag fri då?

3: Men att inte betala för sig på bussen kan man inte få fängelse för? Alltså kan ni inte hålla fast en för det?

Stort tack för svar!

/ Gustaf

Får svar igen:

Hej Gustaf!

Genom åren har kontrollanterna varit med om de flesta tänkbara (och otänkbara) situationer.
Vi har utifrån de händelserna i samråd med uppdragsgivare, polis och kollegor på andra orter upprättat rutiner och instruktioner för att på ett professionellt sätt kunna bemöta de resenärer vi möter.

Jag ser därför ingen anledning  till att i detalj redovisa hur vi agerar i specifika fall, då detta i sämsta fall kan komma att användas för att försvåra kontrollanternas arbete.

Jag hoppas och tror att du har förståelse och respekt för detta beslut.

Med vänlig hälsning Melker

Fuck my luck. Eller nej, men jag hatar G4s ännu mer nu.

Kommentarer
Postat av: ziz

haha fett cpstörda tards

2011-03-21 @ 23:25:57
URL: http://francisfish.blogg.se/
Postat av: pandasoppa

hej lillebror här kommer nåt som ajg tror du redan vet men som jag är tvungen att skriva här ändå för min egen skull hahaha och för de stackare typ francifsishy ovan mig som inte verkar tänka så långt.



varför hatar du g4s?

det är ett företag som erbjuder en tjänst, som typ ultra (eller veolia eller vad nu umeå har för bussföretag) köper.

den tjänsten = haffa folk som åker utan biljett. taskigt kan tyckas.



men tänk lite längre: varför vill inte ultra att man ska åka utan biljett? jo för då tjänar de inga pengar. och tjänar de inga pengar får du ingen buss. någon måste betala bussen. så enkelt är det.



tycker det är ett rätt bortskämt och enkelspårigt sätt att se på saken, att "hata g4s för jag får inte åka gratis på bussen" alltså bensin kostar, löner till busschauförer kostar, allt kostar. det kan man ju räkna ut. och ultra måste se till att få in de pengarna = hota med böter om du inte ger dom pengar.



alltså: vill du åka gratis, får du börja klaga på politikerna istället, för de kan ju betala kalaset om du inte själv vill det.

gå med i typ rättvisepartiet som vill införa gratis lokaltrafik bekostad av skatten i umeå, eller skriv insändare i vk om varför det borde vara gratis osv osv osv, men att klanka ner på några stackars väktare som inte kan få nåt bättre jobb tycker jag bara är onödigt.

2011-03-25 @ 08:48:54
URL: http://pandasoppa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0