Alla 96:or kollar hit NU

Kära samtliga 96:or som ska välja gymnasieskola. Här kommer en snabb och sammanfattad guide från mig till er om hur jag tycker du ska välja. Det blir i punktform, då det är den enda formen jag känner till.

1: Låt oss anta att du tvekar mellan Dragonskolan och Midgård. Svaret på dina grubblerier är: Gå på Midgård. Visst, du kan välja att gå på Draggen men du kommer ändå byta till Midde cirka tre veckor in i terminen så det är endast onödigt. Tänker inte ens ta upp några andra skolor då lilja, östra och alla andra crazyskolor inte är värda din uppmärksamhet. Då har vi det avklarat, Midgård blir det.

2: Välj sam. Eller natur om du är smart. När jag gick i nian tänkte jag så här. "Jag är för korkad för natur (det var bra tänkt av mig) och att gå sam är som att gå kvar på Grubbeskolan/schoolfromhell i tre år till (det var jävligt dumt tänkt av mig).
Jag valde musik, utan att egentligen reflektera över vad jag valt. "Ja men jag tycker ju om musik och så......det blir säkert kuul för MAN SKA HA ROLIGT PÅ GYMNASIET!!!". Om jag kunde prata med mitt 15-åriga jag skulle jag skrika mig själv i ansiktet och meddela detta: "VÄLJ SAM FÖR DÅ FÅR DU LÄSA MASSA SAM-KURSER OCH SLIPPA GEHÖRS- OCH MUSIKLÄRA OCH DÅ KAN DU BLI NÅGOT!!!!! GYMNASIET SKA INTE VARA EN DANS PÅ ROSOR, IDIOT!!!". Är du en mattetjej/mattekille, välj natur för det är såklart mest seriöst. IB kan du också överväga, det verkar kul!

3: Om man ska hårddra det så är det så här: Alla estetlinjer flummar runt och bakar regnbågskakor och trycker in i sina estetkäftar medans sam:arna faktiskt läser linjer som de kommer ha nytta av vid framtida sökande till högskola. OBS detta gäller inte dig som vet att du ska bli musiklärare, elitfotograf, dansare, konstnär eller skådespelare. Du ska absolut gå det som du vill inrikta dig på i livet, men detta förutsätter att du är 100% säker på vad du ska bli och att du kommer lyckas.

4: Är du som jag var, alltså stört osäker på vad du vill bli, välj sam. Gå inte en linje som du "tycker verkar rolig....typ" utan välj något mer seriöst.

5: När du nu valt sam på Midgård kommer du kunna välja till en massa estettjafs (om du vill det) i tvåan, så bara för att du väljer sam betyder inte det att det är en estetlös inrikting.

6: Midgård är en jävligt härlig skola med en härlig atmosfär. Stig i kaffan är det sötaste ni kommer uppleva, lokalerna är luftiga och de stora panoramafönstrena älskar dagsljuset likt din mamma älskar dig.

Hoppas du har fått en klarare bild över din livssituation. Detta är dock bara det jag tycker, men det är ett redskap i din kamp att bilda dig en egen uppfattning. Frågor? Åsikter? Kommentera för fan!

Kommentarer
Postat av: emmy

amen vafan nu vet jsag inte vad jag ska välja.......

2012-02-12 @ 18:40:04
Postat av: elin

asså till alla 96 välj något roligt, om man behöver läsa upp några kurser kan man göra det SEN

peace out and remember to stay tru 2 urself and never trust a syv

2012-02-12 @ 19:53:19
URL: http://anotherwesternvampire.blogg.se/
Postat av: daggen

nästan rätt. överväg dock andra skolor också som uig och waldorf. uig om du som mig känner dig som en myra på galnaestetmidgård eller om du är språk intresserad. waldorf om du vill gå kvalitetsestet med grymma lärare i en grym miljö men med grymt få elever. har spenderat en eftermiddag på midgård i en naturklass. det va estetigt så det räckte och blev över för mig.

DEt är inte bara estet linjerna som är estet på midgård. går du midgård riskerar du att bli estetare. simple fact.

2012-02-12 @ 20:00:03
Postat av: daggen dag.

måste komplettera mig själv.

vilken högskoleförberedande linje?

alla är nästan lika dryga. på sam får du slita med uppsatser medan natur och ekonomi är mer prov och matte. det som kan göra det lättare är om du är grym på matte-natur. annars så bör du välja det som är intressant.

NATUR ÄR INTE SVÅRARE ÄN NÅTT ANNAT. DET ÄR BARA NATURARE SOM ÄR STOLTA.

om ni lyssnar på elin så kan man tillägga att tiden du lägger på gymnasiet ger mycket mer än efteråt. med andra ord: om du chillar, får dåliga betyg och inte kommer in på den universitets utbildning som du vill så kommer det ta mycket längre tid att fixa det då än vad det hade tagit om du hade ansträngt dig på gymnasiet.

enligt mig är estet drömutbildningen. inga måsten, chill som attan men sjukt ointressant.

2012-02-12 @ 20:11:18
Postat av: Thilde

håller inte med om punkt 2 :( orkade knappt gå ut gymnasiet för att jag var så skoltrött (det var alla) fast jag gick teater. typ slappaste ever

2012-02-12 @ 20:23:31
URL: http://ligglagt.blogspot.com
Postat av: Lovisa

Måste bara inflika att dragon är en jäkligt bra skola den med! går där och trivs som fisken i vattnet, brödet i ugnen, prästen i kyrkan osv. ÄLSKAR den skolan

men klart, midgård är säkert fuckat bra den med :-)

2012-02-12 @ 21:21:43
Postat av: ludvig

Låt folk gå draggen om de vill. Det är en bra skola. Dragonskolehatet som (nästan) alla midgårdsettor håller på med är extremt töntigt.

2012-02-12 @ 21:35:52
URL: http://apelsinmord.blogg.se/
Postat av: Minervabarn

Stig i kafeterian är ju helt seriöst det bästa med hela Midgård!

Hans glada uppsyn gör varje förlorad femtiolapp vid fikahandeln värt det.

2012-02-12 @ 22:21:07
Postat av: midgårdare

jag går en estetlinje på midgård, och jag håller inte med om just det att vi inte gör någonting. vi jobbar och skaffar oss en bra utbildning som de andra linjerna, bara med inriktig mot till exempel bild eller kanske teater. vi har samma tillval när det gäller kurser som alla andra, vi har möjlighet att bli arkitekt men kanske inte läkare. vi har fortfarande möjligheter att plugga oss till ämnen, men vi som går estetlinjer är ganska säkra på att vi inte vill bli kontorsknoddar som sitter utslängda på diverse kontor i vårt avlånga land och pratar i telefon, skriver ut dokument och pratar ohyra med tjockisarna i fikarummet. vi vill bli någonting som har med estetik att göra. kanske skådespelare, konstnär, arkitekt, regissör, röstskådespelare, webbdesignare, fotograf och gud vet vad. ni som går sam, visst ni har bredare val. men vi som går estetinriktade program vet på ett ungefär vad vi vill bli; något inom estetik och/eller media och sådana arbeten. sen kan vi ju plugga till ämnen innan vi tar oss in på högskola, universitet eller om man vill läsa college utomlands. vi har fortfarande möjligheter, precis som ni på sam. ni på sam och natur har bredare val, som jag sa. men vi har ett urval vi också.

bortsett från det tar du upp bra punkter.

2012-02-12 @ 22:29:45
URL: http://jagvetinte
Postat av: LN

asså jag HOPPAS ju att du skämtar med din välj-inte-flum-linje-punkten. det enda rätta är ju att man väljer något som är högskoleförberedande (och om inte, kompletterar med kurser så att det blir det) och sen efter intresse.

varför hatar du estet gustaf

2012-02-12 @ 23:22:31
Postat av: isa

först jag ba: okej jag lyssnar på gutte:P:P sen läste jag alla kommentarer och NU VET JAG INTE VAD JAG SKA GÅ ÅÅÅH. är det värt att plugga till efter gymnasiet för att få baka regnbågskakor lixom? åh nu är jag förvirrad...

2012-02-12 @ 23:24:51
URL: http://vetej.blogg.se/
Postat av: Maja

När det gäller det här snacket om program..Du kanske har rätt i att om man är osäker bör man skaffa sig en så pass bred utbildning som möjligt. MEN det är ju inte omöjligt att bredda en linje. Estetlinjerna är kanske dom tunnaste av dom högskoleförberedande, men med rätt tillval och utökade tillval så går det att få ungefär samma behörighet som sam.

2012-02-13 @ 16:59:39
URL: http://majafors.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0